Er is momenteel van alles gaande op de wereld. Zo is er net een Corona crisis geweest, is er een oorlog uitgebroken tussen Rusland en Oekraïne, is China met Taiwan gek aan het doen en als klap op de vuurpeil is er ook nog een energie crisis gaande. Dit alles heeft inmiddels ook grote gevolgen voor de modelspoor en modelbouw wereld. Om een klein beetje duidelijkheid te scheppen hebben wij wat van deze punten hier uitgelegt.
Prijzen,
Het eerste zijn de prijzen. Deze zijn dit jaar behoorlijk gestegen, 10% prijsverhoging is momenteel niets. Fabrikanten hebben door de energie crisis hogere productie kosten, maar ook grondstoffen zijn fors in prijs gestegen. Dit is dus echt goed terug te zien in de advies prijzen. Andere gevolgen hiervan zijn de hogere kosten van transporten. Waar voor de Corona crisis een container transport vanuit China € 3.000,- koste is dat nu rustig € 15.000,- euro. Gekkenwerk.
Chips,
Dan is er een gigantisch tekort aan computer chips. Dit heeft als gevolg dat onder ander digitaal decoders heel erg moeilijk leverbaar beginnen te worden. Hier hebben alles merken last van en het blijft niet alleen bij de decoders, maar ook schakelcomponenten als digitaal centrale's beginnen steeds moeilijker leverbaar te worden. Omdat de hobbywereld onderaan de lijst staat van leveringen inverband de belangen zal dit voorlopig ook niet snel beter worden. De auto industrie zal bijvoorbeeld voor gaan op een decoder fabrikant. Merken als ESU, Piko, Roco, Marklin en Zimo hebben hier erg veel last van. Zo worden er minder treinen uitgeleverd. Voorbeeld is dan te zien bij Piko waar gelijkstroom de core business is en er voor gekozen is om eerst de gelijkstroom modellen uit te leveren en wisselstroom op het moment dat er voldoende decoders zijn. Dit is onder ander terug te zien bij de laatste uitgeleverde NS 1100 waarvan tot op heden nog geen wisselstroom modellen beschikbaar zijn. Inmiddels zien we het zelfde terug bij Roco die nu de bruine NS 2400 heeft uitgeleverd voor gelijkstroom, maar nog niet voor wisselstroom.
Artitec Hondekop,
Het verhaal over de decoders geld ook voor Artitec. De laatste serie Hondekoppen die nu langzaam aan in uitlevering gaan kunnen ook nog steeds niet allemaal uitgeleverd worden omdat er geen decoders genoeg zijn. Zo liggen er voor ons ook nog vele hondekoppen op de plank te wachten op de juiste decoder van ESU.
Wie bij ons de Hondekop besteld heeft zal dus nog heel even geduld moeten hebben. Ze liggen klaar bij Artitec en worden geleverd zodra de decoders er zijn.
Roco NS 1600 met PIJP-LINES sound,
Hier geld ook het zelfde verhaal voor. De mooie actie die wij hebben aangeboden om de nieuwe NS 1600 van Roco met ons mooie eigen unieke LokSound te bestellen heeft behoorlijk vertraging. De PluX22 Sound decoders die hier voor nodig zijn heeft ESU momenteel niet leverbaar. Iedereen die de locomotief heeft besteld kan gerust zijn. De locomotieven liggen hier allemaal gereserveerd klaar en wachten dus op de decoders. Zodra wij deze binnen krijgen zullen ze dan ook klaar gemaakt worden en zal het bericht voor de betaling al dan niet verzending in de mailbox binnen vallen.
Levertijden,
Door de achterstanden bij verschillende fabrikanten zijn de levertijden anders dan normaal. Wat voorheen binnen een week al dan niet twee weken weer binnen was kan nu soms wel 3 tot 4 maand duren.Dit komt mede doordat in de Corona tijd fabriken dicht hebben gezeten, er inmiddels te weinig personeel is, er niet genoeg grondstoffen zijn soms en vrachten vanuit China erg lang duren. Hier kunnen wij helaas ook heel erg weinig aan doen. Het komt nu dan ook met enige regelmaat voor dat bestellingen langer op zich laten wachten dan normaal. Wij vragen dan ook om een klein beetje begrip omtrent deze zaken. Het is echt wel zo dat wij uiteindelijk het allemaal netjes gaan uitleveren, maar daar zijn wij dan ook weer in afhankelijk van onze toeleveringen. Uit eindelijk komt het allemaal echt wel goed.
Tot zover een klein beetje duidelijkheid omtrent wat er allemaal aan de hand is. Mochten er nog vragen zijn kun je altijd contact met ons opnemen via de mail of telefoon al dan niet in de winkel zelf waar wij je graag te woord staan.