Consolidated B-24H Liberator.
Kunststof modelbouw kit.
Decals voor twee verschillende uitvoeringen.
Productinformatie:
De tweede van Amerika's grote viermotorige zware bommenwerpers van de Tweede Wereldoorlog, de Consolidated B-24 Liberator begon de ontwikkeling nadat het Army Air Corps het bedrijf benaderde om B-17 Flying Fortresses te bouwen. Niet onder de indruk van het vooruitzicht stelde Consolidated voor dat ze hun eigen bommenwerper konden ontwerpen en produceren in dezelfde tijd dat het hen zou kosten om productielijnen vast te stellen, en het zou beter zijn dan een Flying Fortress.
Toen hun XB-24-prototype op 29 december 1939 de lucht in ging, was het een heel ander uitziend vliegtuig naar het B-17 Flying Fortress, met zijn op de schouder gemonteerde dunne vleugels, diepe, maar toch smalle romp en twin-boom staart, het had een maritiem vliegtuig uiterlijk over het. Na de uiteindelijke USAAF-introductie in 1941 werd de B-24 Liberator in grote hoeveelheden geproduceerd, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in elk theater diende en een vitale bijdrage leverde aan de geallieerde oorlog.
De introductie van het 'H'-model ging in op de kwetsbaarheid van het vliegtuig voor frontale aanval, iets wat vijandelijke gevechtspiloten al sinds de introductie van de B-24 uitbuiten. Deze variant was de eerste die werd vervaardigd met een elektrisch bediende Emerson A-15 neuskoepel, maar had ook ongeveer 50 andere wijzigingen om de Liberator een meer gevechtseffectief vliegtuig te maken.
Dit was ook de eerste variant die echt profiteerde van de capaciteit van Amerika voor massaproductie en er werd beweerd dat Ford sneller bevrijders kon produceren dan de USAAF in gebruik kon nemen. De Consolidated B-24 Liberator werd de zwaarst geproduceerde viermotorige bommenwerper in de geschiedenis van de oorlogvoering en Amerika's meest geproduceerde vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog. Heel eenvoudig, de B-24 werd gevlogen door meer mannen, droeg meer bommen over grotere afstanden en vernietigde meer doelen dan elke andere bommenwerper in de geschiedenis van de luchtvaart.