
SEPECAT Jaguar GR.1/GR.1A.
Plastic bouwpakket.
Decals voor vier verschillende uitvoeringen.
Productinformatie:
In mei 1965 kwamen de ministeries van Defensie van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk het eens over een gezamenlijk programma om een supersonische trainer en tactische aanvalsvliegtuigen te ontwikkelen. Frankrijk had al besloten tot het Brequet 1221 ontwerp en dit werd samen met de Rolls-Royce/Turbomeca Adour motor de basis van de Jaguar. Ontwerpleiderschap was met zowel Brequet Aviation als de British Aircraft Corporation, dus de bedrijven richtten het gezamenlijke bedrijf SEPECAT op om de productie te coördineren.
De eerste Jaguar-trainer met twee zitplaatsen vloog in september 1968 en de eerste eenzitter in maart 1969. Productie GR.1-vliegtuigen gingen in maart 1974 met 54 sqn in RAF-dienst. De Franse luchtmacht heeft het type eerder in juni 1973 gefaseerd. De GR.1 voor de RAF was een aanval van één stoel voor alle weersomstandigheden en een grondaanvalsjager uitgerust met NAVWASS (navigeren en wapens gericht subsysteem) waardoor het kon aanvallen zonder radars te gebruiken.
RAF Jaguars, voornamelijk gevestigd in Duitsland, werden gebruikt voor snelle inzet en regionale versterking, en anderen vlogen in de tactische nucleaire aanvalsrol met de WE177-bom. Opgewaardeerde GR.1A Jaguars vlogen met succes in de Golfoorlog van 1990, waar 12 vliegtuigen 612 gevechtssorties zonder verlies vlogen. De laatste Jaguars werden in april 2007 uit de RAF-dienst gepensioneerd.