Voor een paar jaar geleden zijn er van Elotrack NS Plan K rijtuigen uitgekomen in de schaal 1:87 H0. Op zich best al wel mooie rijtuigen die inmiddels nieuw ook zo goed al niet meer te vinden zijn. Er is inmiddels wat tijd verstreken en heeft Exact-Train besloten de mallen over te nemen van Elotrack en gaan deze een grondige opknabeurt geven zodat de rijtuigen straksop het Exact-Train niveau terug kunnen komen in de winkels. Zo worden bijvoorbeeld de trappen en aantal andere aanzet delen straks van metaal uitgevoerd, er komen fraaiere vouwbalgen op het model, technisch krijgt het model verbeteringen en zal straks goed voorbereid zijn voor binnenverlichting inbouw. Deze rijtuigen zullen dan ook zeker een mooie aanvulling gaan vormen op de nu reeds beschikbare A en AB rijtuigen van Exact-Train, maar ook de Artitec NS Plan E rijtuigen zullen hier niet mee misstaan. In de eerste aankondiging van de NS Plan K rijtuigen van Exact-Train worden modellen in het tijdperk 3 en 4 aangekondigd met verschillende bedrijfsnummers. Een overzicht hiervan staat hier verder onder het bericht. Als alles mee zit worden de eerste vernieuwde rijtuigen van het type Plan K dan in de loop van 2022 verwacht.
Reserveren/Pre-Order kan nu in onze webshop waar je alle exemplaren van de NS Plan K terug vind. Een tip voor wanneer nog niet gelijk betaald wil worden, maar wel alvast een model gereserveerd wil worden. Kies dan jouw NS Plan K. Doe deze in de winkelwagen en ga naar het afronden van de bestelling toe. Kies daar in het eindscherm voor betalen bij uitleveren (Pre-Order) in combinatie met de straks gewenste verzending al dan niet het in de winkel zelf af te komen willen halen als ze er straks zijn. Wanneer de rijtuigen er dan zijn krijgt u van ons het bericht dat ze binnen zijn gekomen en kan er voor de betaling zo een link toegzonden worden zodat de rijtuigen snel betaald kunnen worden en verzonden kunnen worden wanneer ze de straks ook daadwerkelijk zijn.
De lijst met de nu aangekondige modellen:
EX10050 - NS AB7374 Plan K en AB6240 Berlijnsblauw IIIa
EX10054 - NS AB 51 84 38-40 155-7 Plan K Berlijnsblauw IVa
EX10055 - NS AB 51 84 38-40 158-1 Plan K Berlijnsblauw IVa
EX10056 - NS AB 51 84 38-40 168-0 Plan K Berlijnsblauw IVb
EX10057 - NS AB 50 84 38-37 061-3 Plan K Berlijnsblauw IVc
EX10058 - NS AB 50 84 38-37 076-1 Plan K Berlijnsblauw IVc
EX10059 - NS AB 50 84 38-37 082-9 Plan K berlinerblau Koninklijk rijtuig IVc
Geschiedenis:
Vanaf 1957 stelde de NS 30 1ste / 2de klas rijtuigen in dienst voor het internationale verkeer. Deze rijtuigen vervingen de vooroorlogse rijtuigen die hiervoor ingezet werden. Samen met de Plan N ligrijtuigen waren deze rijtuigen de beeldbepalende rijtuigen van de NS in het internationale verkeer. De rijtuigen hebben de voor NS kenmerkende bolkop die ook bij de vooroorlogse rijtuigen, Plan C en plan D werden toegepast. Daarnaast hebben deze rijtuigen de kenmerkende blauwe kleur van de NS. De plan K rijtuigen hebben echter een totaal andere indeling van de bak dan de plan D rijtuigen. Toch wordt in veel buitenlandse literatuur het plan K rijtuig voor een plan D rijtuig aangezien. Echter dit zijn 9 van de 10 keer plan K rijtuigen. De plan K rijtuigen zijn in 1984 uit dienst gegaan. 1 rijtuig heeft nog van 1984 tot 1993 dienst gedaan als begeleidingsrijtuig van de koninklijke trein. Daarnaast heeft 1 rijtuig van 1993 tot 1995 dienst gedaan als begeleidingsrijtuig voor de te slopen hondenkop treinstellen. Enkele Plan K rijtuigen worden nog bewaard bij diverse spoorwegmusea.
Inzet van Plan K rijtuigen:
De plan K rijtuigen reden door geheel Europa. Zij hadden een RIC toelating voor België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Joegoslavië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Tsjecho-Slowakije, Zweden en Zwitserland en reden ook in al deze landen internationale treinen. Hieronder een greep uit de inzet van de plan K rijtuigen in de Internationale treinen:
Italia Rivièra Express (Amsterdam / Den Haag - Ventimiglia) via Duitsland en Zwitserland. (Via Gotthardpas of Simplonpas)
Italië-Holland Express (Amsterdam - Rome)
Joegoslavië Express (Den Haag - Athene / Istanboel) via Duitsland Oostenrijk en Joegoslavië.
Austria Express (Hoek van Holland - Klagenfurt)
Rheingold- / Lorely Express (Hoek van Holland – Basel SBB)
Rhein Main (Amsterdam – Frankfurt)
Daarnaast reden ze vanuit Nederland naar Berlijn, Chur, Frankrijk, Genova , Graz, Grossenbrode Kai, Innsbruck, Interlaken, Keulen, Klagenfurt, Kopenhagen, Luxenburg, Milaan, München, Rijeka, Warschau, Wenen, enz.
Na 1970 werden de plan K rijtuigen ingezet in de buurlandtrein Den Haag -Keulen en binnenlandse treinen. Ze deden dienst achter elektrische-, diesel- en stoomlocomotieven.