NS ICR rijtuig IC+ 2e klas met bagage afdeling.
Rijtuig type: Bkd
Rijtuig nummer: 50 84 82-70 001-2
Tijdperk: 5
Schaal: 1:87 H0
Hieronder volgt nog informatie over de wagen in het grootbedrijf en zijn inzet bij NS.
Geschiedenis:
Vanaf 1980 tot 1988 stelde de NS in vier deelseries een groot aantal A-, AB-, B- en BKD-rijtuigen in dienst. Deze ICR-rijtuigen moesten de verouderde Benelux-, plan E-, plan K- en plan N-rijtuigen vervangen. De rijtuigen werden ook in het buurlandverkeer naar België, Luxemburg en Duitsland ingezet. In 2000 zijn de ICR-rijtuigen gemoderniseerd. (nu genoemd “ICRm”) Bij deze modernisering is het interieur vernieuwd en airconditioning aangebracht. Vanaf 2014 zijn 301 rijtuigen geschikt gemaakt om op de hsl-lijn te worden ingezet. Samen met de TRAXX-locomotieven voeren deze rijtuigen de dienst tussen Amsterdam en Brussel uit. Een deel van de BKD-rijtuigen is bij de modernisering omgebouwd tot stuurstandrijtuig. Deze rijtuigen worden momenteel ingezet in binnenlandse reizigerstreinen. Vanaf 2000 tot heden hebben de ICR-rijtuigen diverse verbouwingen ondergaan, waarbij zowel het interieur als de raamindeling zijn aangepast. Hierdoor is een veelheid aan bouwvarianten van deze rijtuigen ontstaan. Uit de ICRm-rijtuigen zijn vaste stammen samengesteld. Elke stam heeft meerdere varianten van de ICRm-rijtuigen en heeft een eigen stamnummer. Exact-Train heeft de samenstelling van alle stammen uitgezocht en maakt alle bouwvarianten, zodat elke stam correct kan worden samengesteld. Exact-Train zal het ICR-programma starten met een ICRm stam voor binnenlandse inzet en een ICRm-stam die wordt ingezet tussen Amsterdam en Brussel op de hsl-lijn. (Daarna worden de ICR-rijtuigen in de originele uitvoering geproduceerd.
Uitvoering ICR-rijtuigen:
Zoals hiervoor uiteengezet heeft Exact-Train alle uitvoeringen nauwkeurig uitgezocht en in voorbereiding. De wagens zullen vergaand gedetailleerd zijn en hebben een metalen onderkant. Hierdoor bezitten ze zeer goede rijeigenschappen. De stroomopname voor de verlichting is al voorbereid, zodat het inbouwen van de verlichting zonder solderen kan worden uitgevoerd. De wagens zijn voorbereid voor wisselstroombanen, lopen door bochten met een straal van 360mm, bezitten rubberen balgen en zijn kort gekoppeld.