Fleischmann 863922 DB Sneltreinrijtuig 2e klas Fleischmann 863922 DB Sneltreinrijtuig 2e klas
Fleischmann 863922 DB Sneltreinrijtuig 2e klas Fleischmann 863922 DB Sneltreinrijtuig 2e klas
DB Sneltreinrijtuig 2e klas
1 Review | Review toevoegen
Fleischman 1:160 N

Artikelnummer

FL863922

Verzendkosten

€ 6,95

Levertijd

1 Werkdag.

€ 48,90
Prijs per stuk

Voorraad :

Het aantal Spaarpunten dat je voor dit product ontvangt is 48
Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst

Heeft u een vraag over dit product?

Stel ons uw vraag



DB Sneltreinrijtuig 2e klas.

Rijtuig type: Büm
Rijtuig nummers: 51 80 22-41 313-8
Tijdperk: 4
Schaal: 1:160
Lengte: 165 mm

UIC-X-coach - Nieuw ontwerp 2020!

â–  Coach met los aangebrachte plug-in onderdelen. Model met originele bufferhoogte

Meer dan 6.145 sneltreinrijtuigen van de DDB zijn aangeduid als UIC X-rijtuigen. De rijtuigen werden vanaf 1952 in gebruik genomen. Sommigen van hen werden een halve eeuw in D-treinen gebruikt en in het Intercity-verkeer ingezet. Deze touringcars boden een ongeëvenaard comfort dat nog nooit eerder in Europa was gezien. De UIC-X-rijtuigen kwamen onmiddellijk in de hoogwaardige sneltreindienst en werden voornamelijk gebruikt voor buitenlandse diensten en het transit- en interzonevervoer naar West-Berlijn. Deze rijtuigen werden al snel standaard in de DDR. Al snel werd het bestaande F-treinennetwerk met zijn tot 1956 eerste- en tweedeklasdienst (maar later alleen de eersteklasdienst), voorzien van UIC-rijtuigen. Tegen het midden van de jaren zestig werden alle vooroorlogse rijtuigen die nog in het sneltreinverkeer reden, vervangen door UIC-rijtuigen.

Informatie

Merk
Fleischmann
Leeftijd
14+
Schaal
1:160 'N
Stoomtype
Gelijkstroom =
Kortkoppeling NEM355
Tijdperk
4
Lengte
165mm
Minimum radius
192mm

Sorteren op:

Review toevoegen
R.A. Schüssler - 29-08-2023 16:07

Fleischmann is met deze serie UIC-X rijtuigen duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. Prachtige omzetting van origineel naar model!
Er is duidelijk teruggegrepen op de hoogteverhoudingen die Roco voor de eeuwwisseling insloeg met hun nooit gecompleteerde serie (Touropa) ligrijtuigen en 2e klasse zitrijtuigen, uit de pre-UIC-X periode (jaren 50).
De wagens van Fleischmann passen dan ook perfect bij de oudere Roco wagens.
Ook met oudere 'Silberlingen' van Röwa en Minitrix combineren ze wat hoogte betreft goed.

Bij de nieuwe Fleischmann UIC-X modellen gaat het nu om rijtuigen met 'modernere' bredere vensters (120cm).
De vensters zijn ook mooier in de raamopeningen gezet dan bij de oudere Roco's, waarbij de glasimitaties wat te diep in de vensters zaten.
De detaillering is nog wat beter dan van de oude Roco wagens, en de vormstabiliteit van de wagenkast is beter door het gebruik van een binnendak onder het zichtbare opklikbare dak. Dit binnendak vormt een geheel met de buitenwanden.
De Fleischmann rijtuigen staan ook wat stabieler op de rails dan de Roco rijtuigen, mede doordat de as-puntlagers bij Roco meer speling hebben. De Roco's hangen daardoor snel een beetje naar één kant.
Opgemerkt moet worden dat in de haast van het produceren, Fleischmann op 2e klasse model 863922 de verkeerde daken heeft gemonteerd, van een 1e/2e klasse rijtuig.
Fleischmann levert daarvoor op verzoek de juiste daken na.
De roleigenschappen zijn erg goed.
Puntje van kritiek is wel de bedrukking van de vensterprofielen, met name de buitenprofielen die in de wagenkasten zelf zijn vormgegeven,. daar laat de inkt makkelijk los. Het is aan te raden de wagons met de vingertoppen onderaan de rijtuigbakken vast te pakken en je handen vooraf te wassen (ontvetten).
Deze modellijn van Fleischmann smaakt naar meer, en hopelijk verschijnen er nog restaurantwagens en verdere halfrestestaurantwagens (Kakadu's).
Bagagewagens in ontbreken in deze modellijn ook nog, maar zullen ongetwijfeld een keer op de markt komen.

Ik vind deze nieuwe serie rijtuigen van Fleischmann een aanrader.

Stel een vraag over dit product

Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.

Jouw vraag is verzonden! Bedankt.

We zullen jou zo snel mogelijk voorzien van een antwoord.