märklín Spoor 1 "Koningsklasse"
SBB Elektrische Locomotief.
Locomotief type: Ce 6/8 I "Köfferli"
Locomotief nummer: 14201
Tijdperk: 6 (Museum locomotief SBB Historic)
MFX / DCC Digitaal.
Tijdperk 6
Schaal: 1:32 (Spoor 1)
Lengte: 60.3 cm
Gewicht: 6,1 Kg.
Voorbeeld:
Museumlocomotief Ce 6/8 I van SBB Historic in donkerbruine kleurstelling zoals in gebruik tijdens tijdperk VI. Bedrijfsnummer 14201.
Highlights
- Volledig nieuwe ontwikkeling van persgietzink met gemonteerde onderdelen van messing centrifugaalgietwerk.
- Uiterst gedetailleerd professioneel model.
- Bij digitaal bedrijf motorisch op en neer beweegbare schaarstroomafnemer.
- Digitaal schakelbare Telex-koppeling voor en achter.
- Uiterst omvangrijke geluidsfuncties.
- Buffercondensator.
- Schroefkoppelingen voor voor en achter worden meegeleverd.
Model:
Compleet nieuwe constructie, onderstel met hoofdframe en locomotiefopbouw van persgietzink. Veel gemonteerde onderdelen van messing centrifugaalgietwerk. Met digitale decoder mfx met maar liefst 32 functies, ingebouwde buffercondensator, geregelde hoogvermogenaandrijving en uitgebreide geluidsfuncties, zoals rijgeluiden, ventilatoren, locomotieffluit, omroepen van meerdere stations, stationsmelding, achtergrondgeluiden van een station, enz. Gebruik naar keuze met wisselstroom, gelijkstroom, Märklin Digital en DCC mogelijk. Hoogvermogenmotoren met aandrijving op alle assen. Bij digitaal bedrijf motorisch op en neer beweegbare schaarstroomafnemer. Met de rijrichting wisselend wit ledfrontsein, traditioneel in gebruik, digitaal schakelbaar. Witte ledverlichting in de machinistencabines, afhankelijk van de rijrichting. Machineruimteverlichting schakelbaar.
Zwitsers rijrichtingsafhankelijk frontsein in rood en wit, waarschuwing voor spookrijden aan voorzijde afzonderlijk schakelbaar.
Deuren van de machinistencabine kunnen open, machinistencabine met machinistfiguur. Metalen handgrepen en vele andere gemonteerde details, zoals: Borden, ruitenwissers, fluit en nog veel meer. Bufferbalken met veerbuffers en gemonteerde remleidingen. Standaard gemonteerde op afstand te bedienen Telex-koppeling achteraan, schroefkoppeling vooraan. Elke koppeling verwisselbaar met het andere koppelingstype (worden meegeleverd).
Kleinst berijdbare boogradius 1.020 mm.
Lengte over de buffers 60,3 cm.
Gewicht ca. 6,1 kg.
Grootbedrijf:
Voor de keuze van geschikte machines voor het geëlektrificeerde bedrijf op de Gotthard leverde de Zwitserse industrie in 1919 vier proeflocs voor verschillende doeleinden, waaronder goederentreinlocomotief Fc 2x3/4 (vanaf 1920: Ce 6/8I) 12201. Het was een goederentreinlocomotief met asindeling (1’C)(C1‘), die speciaal rekening hield met de omstandigheden op het traject van de Gotthard. Hij kon bij een stijging van 12‰ maximaal 860 ton aanhanggewicht trekken. Zijn locomotiefbehuizing rustte op twee drieassige draaistellen, die elk via blinde assen en aandrijf- en koppelstangen door twee tractiemotoren werden aangedreven. De machine was oorspronkelijk als zesasser ontworpen, maar de elektrische installatie viel zo zwaar uit dat twee extra draagwielstellen en kleine bordessen noodzakelijk waren. Vanwege deze bordessen kreeg de machine al snel de bijnaam "Köfferli“ (koffertje), maar vanwege zijn onrustige loop verdiende hij later ook de naam "Schlotterbeck" (flodderbeen). Tussen 1921 en 1938 reed de Ce 6/8I 12201 (vanaf 1930: 14201) op de Gotthard. Daarna ging hij naar Bazel voor diensten binnen het zware goederenverkeer. Hij werd steeds minder vaak ingezet en in 1967 volgde zijn afscheid uit de normale dienst. Als historisch unicum bleef hij echter behouden en werd hij voor remproeven toegewezen aan depot Bern. Door een uitstekend uitgevoerde revisie van zijn onderstel in 1968 door de hoofdwerkplaats in Yverdon kreeg deze veteraan opeens betere rij-eigenschappen dan ooit tevoren. Na zo'n 2.500.000 afgelegde kilometers werd deze loc eind mei 1982 ten slotte uit dienst genomen. Vele jaren herinnerde hij aan de pionierstijd van de elektrische tractie bij de SBB in het Verkehrshaus in Luzern. Inmiddels bevindt hij zich als expositiestuk in het depot Erstfeld, waar hij door het SBB Historic Team Erstfeld uitstekend wordt verzorgd.