Beginnende bij de locomotief en de ESU LokSound decoder. Het zwarte plastic is voor de speaker waar we straks nog op terug komen. |
De kap is open te maken door aan de onderkant een kruiskop schroef los te draaien. Daarna hoeft de kap alleen nog licht naar buiten gebogen te worden waarna het onderstel vanzelf naar beneden zakt. * Sommige modellen van de Piko TRAXX laten zich niet zo makkelijk open maken. Deze klemmen nogal. Naast dat bij die modellen de schroef eruit moet zouden ook heel voorzichtig de bufferbalken verwijderd moeten worden. Zet hiervoor voorzichtig een dunne platte schroevendraaier tussen de kap en de bufferbalk aan de onderzijde. En wrik dan de bufferbalk voorzichtig los. Zodra je een klein krakje hoort en de balk scheef is gaan zitten kan deze zo met de hand verwijderd worden. Dit aan beide zijde gedaan te hebben kan de kap er een stuk makkelijker eraf gehaald worden. |
Op de foto hierboven is de binnenzijde van de Piko TRAXX te zien. De twee rode peilen geven aan welke draden er los gesoldeerd moeten worden. Dit om straks de sluitlichten apart te kunnen schakelen via de decoder. De locomotief moet precies zo staan zoals op de foto. Links de witte draad en rechts de gele draad los solderen. |
De losgesoldeerde witte draad aan de linker zijde wordt weer vast gesoldeerd op het soldeerpad er recht onder zoals op de foto hierboven is te zien. De gele draad blijft los en wordt straks gesoldeerd. |
Nog een paar voorbereidingen in de locomotief voor de LokSound decoder erin kan. Aan de rechterzijde dienen twee plastic nokjes weg geknipt te worden om hier straks de LokSound decoder goed neer te kunnen leggen. |
Doe dit aan beide kanten van dit bakje. Knip of snij deze blokjes weg. |
De twee rode peilen geven nog eens goed weer waar de plastic nokjes weg zijn geknipt. Dit gedaan hebben is het tijd om de LokSound decoder voor te bereiden. |
De nieuwe ESU LokSound 5 digitaal decoder wordt geleverd met een kleine vierkante speaker die nog wat extra vierkante plastic deeltjes bevat. En die zijn er niet zomaar. Er zijn drie vierkante opzet ringen en een deksel met de tekst ESU erop aan wezig. Wat doen deze dingen? Zonder de deksel zal de speaker behoorlijk krakend geluid maken. Echter wanneer de deksel met ESU tekst erop wordt geplaats en deze goed wordt aangedrukt zal het gekraak weg zijn. Hoe meer vierkante ringen ertussen worden geplaatst, hoe dieper en voller het geluid. Echter dient men de speaker, ringen en deksel erg goed samen te tapen om zo trilling en gekraak te voorkomen. De Piko TRAXX laat één dunne ring en deksel samen toe qua ruimte. En is ook zeker genoeg voor een mooi vol geluid. |
En dan het eindresultaat van de speaker. Om de speaker delen bij elkaar te tapen is Tamiya 6mm Masking Tape gebruikt. Sterk en fijn in gebruik voor dit soort doeleinden. Tevens zijn de losse rose en groene draad geïsoleerd op de decoder geplakt. Deze twee worden niet gebruikt. Men kan eventueel hier zelf cabine verlichting mee inbouwen. |
Nu is de decoder in de locomotief geplaatst. Aan de rechter zijde licht de decoder in het bakje waar eerder de twee nokjes zijn weg geknipt. De decoder is vast gelegd met een paar stukken tape. De speaker is links vast geplakt met tape. De overtollige lengtes draad zijn ook onder stukjes tape weg geplakt. Dit om te zorgen dat straks bij het terugplaatsen van de kap nergen een draadje tussen kan komen die problemen kan gaan veroorzaken. De overgebleven gele draad die nog vast gesoldeerd moest worden is zoals ook op de foto te zien is vast gesoldeerd aan de paarse functie draad die los aan de decoder zit. Isoleer de verbinding met een stukje krimpkous. De 8-polige steker van de decoder komt in de daarvoor bestemde 8-polige steker. Haal de analoge overbrugging steker eruit en plaats de digitaal steker er zodanig in dat de oranje draad bij de 1 of het sterretje komt te zitten op de prinplaat. |
Na het vast solderen van de functie draad is het nog zaak de draad ook met een stukje tape vast te leggen zodat deze nergens tussen kan komen. |
Aan de andere kant waar de speak is komen te liggen dient ook op een paar dingen gelet te worden. De rode peil geeft een gat aan. Hierdoor komt de schroef waarmee de kap vast wordt geschroeft. Hier mogen dus duidelijk geen draden lang lopen. Zorg daaom dat deze ruimte mooi vrij blijft en alle draden aan de andere zijde van de locomotef lopen. De foto geeft dit mooi duidelijk weer hoe dit netjes gedaan kan worden. |
Als dan alles goed vast zit en op zijn plek ligt en wat vrij moet kunnen bewegen vrij kan bewegen is het tijd op te testen. Aandachtspunten zijn: Draaistellen die vrij moeten kunnen bewegen. Zorg ervoor dat de draden deze niet blokkeren. Zorg ook dat de lichtsetjes voorin netjes op de plek zitten en de draden mooi lang de gootjes lopen naar het draaistel toe. Precies zoals op de foto hierboven. Zit alles goed kan de locomotief getest worden. Werkt alles. Dan kan de kap er weer op. |
En dan is de Piko TRAXX voorzien van een ESU LokSOund 5 digitaal decoder en kan er nog meer plezier uit deze prachtige locomotief gehaald worden. Denk nog even aan de schroef onderin! |
Tot zover het verslag van de inbouw van deze nieuwe LokSound 5 decoder. Spoedig zal er een nieuwe YouTube video verschijnen met daarin het geluid van de Traxx op basis van de ESU LokSound 5. De Piko NS TRAXX E186 004 De ESU LokSound 5 met TRAXX Sound Manuel van der Wal PIJP-LINES modelbouw en hobby |
PIJP-LINES modelbouw en hobby
Pijpenstraat 30
7511 GM Enschede
Nederland
Telefoon: 053 - 430 57 27
E-mail: info@pijp-lines.nl
Openingstijden winkel:
Zondag/Maandag | Gesloten |
Dinsdag/Woensdag | 12:00 tot 17:00 |
Donderdag/Vrijdag | 10:00 tot 17:00 |
Zaterdag | 10:00 tot 17:00 |
Wat een mooi en duidelijk verslag, heeft u ook ervaring en tips voor het gelijk in te bouwen wisselende cabineverlichting. Als de cab er toch er af is, gelijk maar inbouwen.