Roco NS 1600/1700 de puntjes op de i De huidige uitvoering van de Roco NS 16/1700 serie is op zich zelf een best keurig model. Voor een paar jaar terug is het model bij Roco stevig onder handen genomen en zijn veel details aangepast. Zo is het rooster op juiste hoogte gebracht, losse ruitenwissers aangebracht en zijn onder ander de gloeilampen vervangen door LED's. Als het gaat op de digitale voorbereiding is het model nog niet geheel van vandaag. Nog steeds zit er een 8-polige digitaal steker in het model. Wat betekend dat er qua lichtfuncties nog niet heel veel mogelijk is. Gelukkig kunnen we hier vrij simpel wat aan doen. Daar komen we in deze blog mooi inhoudelijk op terug. Ook bouwen we gelijk een ESU LokSound V4.0 digitaal decoder in. Echter is het model er niet op bedacht, toch is de ESU LokSound decoder heel goed in deze locomotief van Roco in te bouwen. En PIJP-LINES heeft voor de NS 1600 als NS 1700 een eigen unieke LokSound. Deze LokSound gaan we in dit verslag inbouwen samen met het toepassen van het apart schakelen van de sluitlichten. Voor velen weer leuke inspiratie voor thuis. 
 
De voorbereiding.
Op deze foto zien we alle gereedschappen en materialen die gebruikt worden in dit verslag. Tijdens het bespreken van dit verslag zal vanzelf duidelijk worden wat waar voor gebruikt zal gaan worden. 

#

Stap 1. 
Als eerste is het erg handig de kap van het chassis te verwijderen. Dit gaat vrij eenvoudig door de kap aan de beide zijkanten iets naar buiten te buigen en naar boven te halen. Een klein beetje schudden en het chassis komt zo naar beneden zakken. Nu kunnen we echt aan de slag!

#

Stap 2.
Als eerste gaan we de printplaat aanpassen op straks de sluitlichten apart te kunnen schakelen. Deze foto toont de onaangetaste printplaat. Aan de linkerkant van de foto zien we dan ook drie blauwe en twee rode draden aan de print gesoldeerd. De drie roden gaan elk naar 1 frontlicht en de twee rode elk naar 1 sluitlicht. Het zwarte unit ding met nummer 681 is de voorschakelweerstand voor de betreffende LED's. Deze weerstand is in twee ingangen en 4 uitgangen verdeeld. De ingang voor de rode sluitlichten moeten we vrij gaan maken.

#

Stap 3.
Op de foto hierboven zijn twee rode circels te zien alwaar de printbanen zijn  doorgeslepen doormiddel van een dremelslijpschijfje. Dit zijn nu de twee vrije ingangen geworden voor de sluitlichten. Op deze ingangen worden straks de Groen AUX1 en de Paarse AUX2 aangesloten.
Zorg bij het doorslijpen van deze twee printbanen er ook voor dat er een stukje printbaan alleen vrij gemaakt wordt van de groene couting zodat hier dadelijk de nieuwe verbindingsdraad op gesoldeerd kan worden. Ook dit is op de foto duidelijk terug te zien.

#

Stap 4.
Bij deze stap maken we een kleine nieuwe verbinding op de printplaat. Deze is aangegeven met de twee rode peilen op de foto hierboven. Van de 8-polige steker pakken we de pin van aanlsuiting AUX1 en gaan vandaaruit met een klein draadje naar één van de sluitlicht aansluitingen die we net hiervoor vrij hebben gemaakt. De AUX1 aansluiting zit standaard aan de 8-polige steker. De tweede AUX2 aansluiting gekenmerkt door de paarse kleur draad zit echter als vrije draad aan de decoder en dolderen we straks aan de andere sluitlicht aansluiting. Deze stap komt later. 
Voor nu is de printplaat in de locomotief zover voorbereid dat de decoder eringebouwd kan gaan worden.

#

Stap 5.
De ESU LokSound V4.0 digitaal decoder wordt standaard met een ronde speaker geleverd met bijbehorende klankkast. Het geluk bied dat deze prachtig in de huidige 1600 modellen past op de plek waar normaal de decoder bedoeld is. De speaker wordt los van de klankkast meegeleverd. Deze dient met enige voorzichtigheid in de klankast aangebracht te worden. Doe dit zodanig dat de twee bruine draden netjes door 1 van de aanwezige gleuven loopt en niet beknelt raakt tussen de speaker en de klankkast. Ook dient de bovenzeide van de speaker niet aangeraakt te worden. Druk de spreaker heel voorzichtig aan de randen in de klankast. 

#

Stap 6.
Nu is het zaak de locomotief gereed te maken voor de inbouw van de LokSound decoder. Het eerste dat ik altijd doe is het vetvrij maken van het chassis. Hiervoor gebruik ik Color Mix van Revell. Met een wattenstaafje breng ik wat van deze Mix aan en veeg het geheel met een droog wattenstaafje weer af en droog. Nu kan ik zonder problemen de dubbelzijdige tape aanbrengen zonder dat deze telkens weer los laat. De dubbelzijdige tape die ik hier gebruik is van Tesa en is normaal bedoeld om tapijt mee vast te leggen op de vloer. Deze is lekker dun en heel erg sterk! 
Voor het gemak bij het monteren van de speaker heb ik de twee draden die naar het draaistel gaan los gesoldeerd en de grijze front unit waarin ook de front en sluitlichten zitten gemonteerd heb ik uit het model gehaald. Zo kunnen we overal goed bij.

#

Stap 7.
Nu de tape op zijn plek zit en blijft zitten kan de speaker op de kop erop geplakt worden. Zorg dat de speaker geheel binnen het profiel van het chassis van de locomotief ligt zodat straks de kap er wee netje eroverheen past. Nu de speaker op zijn plek ligt solderen we de twee draden weer vast en steker het grijze frontdeel weer op zijn plek in het chassis. Tape de draden nu vast op over de speaker en tape nog even een langer stukje tape over de hele speaker direct vast aan het chassis. De speaker gaat nu tijden gebruik in ieder geval nergens meer heen. Die zit vast genoeg nu. 

#

Stap 8.
Door de grote hoeveelheid Roco 16/1700 modellen die de laatste tijd bij ons in de winkel voorbij komen is mij opgevallen dat de eindmontage van de draden is verranderd. De draden worden zin's een bepaald moment bij de productie van de RailLogix niet meer keurig door de daarvoor bestemde geleider gelegd maar onderlangs en vervolgens langs de bewegende delen van het draaistel naar boven gebracht naar de printplaat. Dit kan op ten duur problemen gaan veroorzaken. Gezien dit deel bij de montage van de speaker er toch even uit gaat is het net zo makkelijk gelijk de draden even op de juiste plek te leggen om zo schade op de lange termijn te voorkomen. Op de foto is aan de linker zijde de foute situatie te zien en aan de rechter zijde de juiste.

#

Stap 9.
Nu gaan we de decoder delf op zijn plek leggen in het model. Op de foto links heb ik de bundel draden die samen gepakt en een stukje tape eropheen gedaan en vervolgens vast geplakt aan het chassis. Dit om straks bij gebruik van de locomotief te voorkomen dat 1 van de draden in de cardan aandrijving verstrengelt raakt. Dit gedaan te hebben leg ik de decoder zoals op de foto rechts aan is gegeven in het model en plak deze vervolgens vast met een stuk tape. Hiervoor gebruik ik altijd Tamiya afplaktape. Herkenbaar aan zijn gele kleur.

#

Stap 10. 
Nu moeten we alleen nog even de paarse draad vast solderen aan de eerdere vrij gemaakte sluitlicht aansluiting. De foto hierboven geeft de rode peil duidelijk aan waar de paarse draad moet komen. Als deze draad vast is gesoldeerd kan de 8-polige steker in de daarvoor bestemde steker aansluiting gestoken worden.
TIP!
Om te weten hoe om deze erin moet is rondom de steker verbinding op de printplaat in de locomotief ergens een sterretje of een 1 terug te vinden. Op deze hoek moet de oranje draad komen. Zo weet je altijd hoe om de 8-polige steker van de decoder erin moet.

#

Stap 11.
Nu alles is aangesloten en op zijn plek ligt tape ik de overbodige lengte draad nog even vast boven op de print. Dit om straks te voorkomen dat er draden tussen de kap en het chassis terecht komen bij het monteren van de kap. Het eindresultaat voor de montage van de kap is hierboven te zien.

#

Stap 12.
Voor de kap terug gaat op het onderstel maken we nog even de frontlicht glaasjes aan de binnenzijde geel. Hiervoor gebruik ik een watervaste gele stift. DE=e LED's die in de locomotief zitten zijn van zichtzelf te wit en de NS 1600 als 1700 hebben behoorlijk gele lampen. En door deze toepassing zijn de frontlichten heel eenvoudig geel gemaakt. 

#

Stap 13.
En dan is het alleen nog even een kwestie van de kap op het onderstel klikken. Hierbij ois mij ook opgevallen dat Roco de laatse tijd standaard de kap verkeerdom op het onderstel aanleverd. Nu is dit gelukkig geen ramp, want de kap is zo omgedraaid. maar toch een beetje slordig is het wel. 
Goed! Hoe moet de kap er dan op zitten? Precies zoals de foto hierboven. Op het dak moet het lage dee van het zilvere rooster overeen komen met het laagst toelopende schuine vierkant midden onder de locomotief. Bij het in handen hebben van het model zijn de verschillen goed van beide zeide te zien. 

#

Eindresultaat.
En daar staat die dan. Geheel digitaal met sound klaar voor zijn vele diensten. Ik hoop hiermee weer mooie inspiratie en mooie informatie gegeven te hebben en dat er thuis weer lekker zelf aan de slag gegaan kan worden. En voor wie dit toch allemaal nog wat te hoog gegrepen vind, wij helpen er u ook graag mee verder. En wanneer het model in combinatie met onze LokSound of zelfs een standaard V4.0 wordt besteld bouwen wij deze op de wijze hierboven standaard voor u in. 

#

YouTube.
In de video hierboven presenteren wij onze eigen unieke NS 1600 en NS 1700 LokSound op basis van de ESU V4.0 LokSound decoder. 

#

De gebruikte materialen.

De decoders:
- NS 1600 LokSound decoder
- NS 1700 LokSound decoder

Gereedschappen:
- Pinset
- Soldeer station
- Tin
- Tamiya tape 6mm
- Tamiya tape 18mm
- Proxxon handboor
- Proxxon slijpschijf
- Groen extra dunne draad*
- Gele stift (extern) (Geel)

#

Manuel van der Wal.
PIJP-LINES modelbouw & hobby
Pijpenstraat 34 - 7511 GM Enschede
  M. van der Wal     05-03-2018 13:31     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.