TRIX H0
ÖBB Elektrische locomotief "Krokodil / Draak".
Lok type: Rh 1189
Lok nummer: 1189 04
DCC/MFX Digitaal Sound.
DCC gelijkstroom 2-rail.
Tijdperk: 4
Schaal: 1:87 H0
Voorbeeld:
Elektrische locomotief serie 1189 “Oostenrijkse Krokodil” (ÖBB). Uitvoering in dennengroene basiskleurstelling. Bedrijfsnummer 1189,04. Zoals begin/midden jaren '70 in gebruik.
Highlights
- Compleet nieuwe constructie in uiterst gedetailleerde metalen uitvoering.
- Digitale speelwerelddecoder DCC/mfx+ met uitgebreide gebruiks- en geluidsfuncties.
- Machinistencabine- en machineruimteverlichting digitaal schakelbaar.
Model:
Met digitale decoder DCC/mfx+ en uitgebreide geluids- en lichtfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal ingebouwd. Telkens 2 aandrijfwielen in de twee aandrijfwielstellen via cardan aangedreven. Antislipbanden. Boogvolgend geleed onderstel. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en één rood sluitsein in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Verlichting omschakelbaar naar één wit sluitsein. Frontseinen aan loczijde 2 en 1 elk afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Wanneer het frontsein aan beide zijden van de loc is uitgeschakeld, is aan weerszijden het rangeerlicht ingeschakeld (telkens 1x wit aan elke zijde van de loc). Machinistencabine- en machineruimteverlichting telkens afzonderlijk digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Uiterst gedetailleerde metalen uitvoering met veel afzonderlijk gemonteerde elementen, zoals koelleidingen voor transformatorolie. Nagebootste machinistencabine en machineruimte. Gedetailleerde dakuitvoering. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Remslangen en gestileerde schroefkoppelingen worden meegeleverd.
Lengte over de buffers ca. 23,4 cm.
Het grote voorbeeld:
Al in de jaren ‘20 van de vorige eeuw besloten de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) om de belangrijkste trajecten zo snel mogelijk te elektrificeren. Speciaal voor de hellingen in de bergen werden in de jaren 1923/24 de naar Zwitsers voorbeeld ontwikkelde zeven bergsneltreinlocs van serie 1100 (bij de ÖBB: serie 1089) aan de ÖBB geleverd. De 20.350 mm lange machines bestonden uit twee kortgekoppelde aandrijfstellen, waarop een korte machinebrug met transformator, sledeschakeling en twee machinistencabines scharnierend gelagerd was. Vanwege de lange, lage en smalle voorbordesoverkapping op de aandrijfstellen raakte de bijnaam “Krokodil” al snel ingeburgerd, waarbij deze machines er van alle Krokodillen het “krokodillerigst” uitzagen. Aangezien ze uitstekend voldeden volgde in 1926/27 de levering van negen replica’s als 1100.101-109 (ÖBB: 1189.01-09), die vanwege een gewijzigde tandwieloverbrenging een hogere snelheid bereikten en van krachtigere motoren waren voorzien.