Turquoise ziet het licht Na de zeer fraaie turquoise NS 1200 met plan D rijtuig set heeft Roco dit jaar een NS 1100 met losse plan D rijtuig uitgebracht. Deze past heel mooi bij de NS 1200 set van Roco in dezelfde kleuren.
En wat is er nu nog mooier dan deze NS 1100 en bijpassende rijtuigen van licht te gaan voorzien.
De Roco 1100 heeft heden ten dagen nog altijd gloeilampjes als frontlichten. En dat is het dan ook. De rijtuigen hebben nog helemaal niets. Hierover later meer. Eerst gaan we de 1100 behandelen. De 1100 gaan we van een ESU V4.0 digitaal decoder voorzien en van een Digikeijs DRC1100 licht set.
In dit verslag lopen we stap voor stap door dit proces. 

Stap 1.
De eerste stap is de kap van het onderstel af halen. Dit gaat eenvoudig door de kap iets naar buiten te buigen. Zo komt de kap al snel los van het onderstel.

Stap 2.
Eerst halen we de lichtgeleiders uit het model. Nu kunnen we de licht set gaan voorbereiden voor de inbouw. De Digikeijs DRC1100 licht set word geleverd in een frame waar deze nog uitgeknipt moet worden. Als dit is gedaan plakken we de onderste frontlicht houders aan de Digikeijs printjes vast. Hiervoor gebruik ik UHU Hart. Even een lijmklem erop en laten drogen. Dan leggen we dit even aan de kant en gaan we het onderstel voorbereiden.
   

Stap 3.
Nu gaan we het onderstel en de printplaat voorbereiden voor de inbouw. Wat gaan we hier allemaal aan doen? Eerst solderen we de vier draden los die naar de draaistellen gaan. Schroef de vier schroeven los en de printplaat kan uit het model gelicht worden. Eerst solderen we de gloeilampjes er vanaf. Ook bevinden er zich twee kleine weerstandjes op de print die we eraf halen. Zie Foto 9.
En dan als laatste zagen we twee printbanen door op de printplaat. Zie foto 10.
Dan is het zaak zoals ook op foto 10 te zien is dat er een groene draad van de 8 polige steker naar het inmiddels vrij gezaagde lipje op de print gaat. Hier sluiten we later de groene draad aan van de DRC1100 licht set.  Als dit alles is gedaan plaatsen we de decoder in het model.  Zet deze vast met een stukje dubbelzijdig tape.  Aan de decoder bevind zich nu nog een losse paarse draad. Deze solderen we aan het andere vrij gezaagde stukje printbaan. En nu is het onderstel zover klaar.
  Foto 9. Foto 10.

Stap 4.
Inmiddels zal het drogen van de lichtgeleiders aan de led strip klaar zijn en kunnen de lijmklemmen er vanaf.  Nu is het de bedoeling dat de ene zijde van licht set vast word gesoldeerd aan de andere licht set. Bij digitaal gebruik dienst men dan alleen de witte en gele draad kruislings aan te sluiten aan de andere print. Dit staat ook heel duidelijk in de meegeleverde handleiding van de DRC1100 set.
De bestaande draden die er standaard aan zitten zijn nogal stug. Daarom heb ik besloten deze draden te vervangen. Alleen de draden die straks aan het onderstel vast gesoldeerd worden. Hiervoor gebruik ik extra dun draad. Dit is vriendelijke in gebruik bij het plaatsen van de kap op het model later. Ook moeten er nog soldeer paden op de DRC1100 licht set doorverbonden worden. De keuze bij de turquoise 1100 is dat er alleen frontlichten onder getoond worden wat dus inhoud dat op de beide printjes soldeer pad 3 doorverbonden moet worden. Ook hierover staat alles heel duidelijk in de handleiding van de DRC1100 set. Dit alles gedaan te hebben zijn we klaar de licht set in het model te monteren.

Stap 5.
De montage in het model gaat als volgt. Eerst halen we de raampartij in het midden eruit. Deze zit geklikt en is er dus zo uit te drukken.  Nu halen we aan 1 kant de schroef van de stroomafnemer eruit.  Hiermee word de licht set in het dak vast gezet. Echter is het zo dat de bestaande schroef net iets te kort is als de licht set erin geplaatst word. Hiervoor hebben we vervangende verzonken schroeven gepakt van M6 x 6mm lang. Leg het printje nu in het dak. En schroef deze vast.
Als de lichtsetjes dan aan beide zijde erin zijn geschroefd drukken we frontlicht geleiders ook weer in het model.  Nu leggen we de draden die van print a naar print b lopen netjes in een rechte lijn in het dak. Tapeje erover en ze gaan nergens meer heen. Nu kunnen we ook netjes de raampartij er weer in drukken. En zo licht dit alles netjes op zijn plek. Dan hebben we nog de top lichtgeleiders. Deze knippen we in drie stukken en plaatsen deze weer in het model. Deze geleiders knippen we in drie stukken om zo luchtlekkage van de ene zijde naar de andere zijde te voorkomen.
Nu levert Digikeijs een mooi stukje zwart karton dat op maat geknipt kan worden en over de licht set geplaatst kan worden. Echter ben ik hier niet zo tevreden over en plak de hele boel netjes dicht met zwarte tape. Zo is alles mooi dicht te maken zonder ergens licht vandaan komt waar we het niet willen hebben. Let ook nog goed op de lakdraadjes die van boven naar beneden lopen. Zorg dat deze mooi in de hoeken van de kap liggen.
Als alles is afgeplakt gaan we kijken of de kap op het model past. Dit kunnen we makkelijk doen door het middelste dak deel van het model te halen en daar de draden door te steken. Nu kan de kap op het onderstel gedrukt worden. En als de kap er dan netjes op past weten we dat er niets meer in de weg zit. Nu kan de kap eraf en solderen we de 5 draden van de licht set vast op de printplaat in het model. Als alles dan goed is aangesloten kan de kap erop en is de 1100 bijna klaar.
     
     
     

Stap 6.
Nu moeten er nog een paar CV waardes aan gepast worden.
CV 262 = 1
CV 270 = 1
CV 278 = 1
CV 286 = 1
Deze waardes zorgen ervoor dat de LED’s wat minder vel branden.
Let op! Deze CV waardes gelden voor de ESU V4.0 LokPilot decoders.

Stap 7.
Als laatste zorgen we er nog voor dat alles losse onderdelen op het model geplaatst worden.
De handgrepen naast de deuren worden er zonder probleem zo ingestoken. Dit is echter wel anders bij de treinleiding slangen voor op de neus. Hiervoor moeten de gaten iets opgeboord worden. 1,5/2mm boordje doet zijn werk daar. Nu plaatsen we de treinleidingen vast met een klein drupje Krital Klear. En brengen ze nog een beetje op kleur. Gebruikte kleuren: Vallejo 71305 en 70909.
En dan is de 1100 helemaal klaar voor gebruik.

En dan het eindresultaat. F0 Front- sluitlichten aan/uit. F1 Rangeerlicht. F2 cabine lichten.


De NS Plan D.

Al vele jaren heeft Roco de stalen NS Plan D rijtuigen in het assortiment.  En zo ook is er dit jaar weer een viertal van deze rijtuigen uit gekomen die prachtig passen bij de NS 1101 qua kleur.  En natuurlijk kan er net als de 1100 van Roco ook nog wel wat gebeuren aan deze rijtuigen. Vanzelfsprekend gaan we er binnen verlichting in bouwen, maar dat is het nog niet. Om de Plan D helemaal af te maken bouwen we er ook sluitlichten in. Hoe we dit alles doen gaan we hier nu verder uitlichten.

Voor deze ombouw hebben we de volgende materialen nodig:
1x NS plan D rijtuig van Roco. Art. No. 65997
1x Setje contact slepers Digikeijs. Art.No. DR60005
1x Setje SMD leds rood. Art.No.  DR60048
1x Lichtstrip Locomotive Lighting. Art.No. DR80010

En we hebben de volgende gereedschappen gebruikt:
Pincet, schaar, buigtang, handboor, afplaktape, dubbelzijdig tape (tesa),  zilverfolie tape en twee kleine boordjes met de afmetingen: 0,4mm en 2,0mm. En natuurlijk een soldeer station en soldeertin.

Stap 1.
Als we dan alles klaar hebben liggen kunnen we beginnen met de ombouw. Als eerste demonteren we het rijtuig. Om dit goed en zorgvuldig te doen klikken we eerst de vouwbalgen van de kopse kanten af. Let hierbij op het klein losse voetplaatje die dan vrij komt.  Nu de vouwbalgen eraf zijn kunnen we met een klein beetje wrikken het dak van het rijtuig halen. Als het dak er dan af licht kunnen we ook de kap er makkelijk eraf halen. Aan de binnen zijde zien we nu borgklipjes van het onderstel tegen de binnenzijde van de kap drukken. Zet hier een kleine platte schroevendraaier tussen en al snel zal het onderstel los komen van de bovenbouw. En als laatste halen we de draaistellen onder het onderstel vandaan. Nu hebben we alles vrij liggen om een zorgvuldige ombouw te kunnen verrichten.

Stap 2.
Als eerst gaan we de draaistellen voorbereiden. Hier moeten stroomafnemerstrips ingebouwd worden. Hiervoor heeft Digikeijs een heel mooi setje op de markt gebracht waar er 10 in zitten. Art.No. DR60005. Hiervan gaan we er nu 1 in elk draaistel plaatsen.
Hoe pakken we dit aan. Eerst kijken we of de wielen allemaal juist geplaatst zitten. Bij elk wiel is 1 zijde geïsoleerd van de as. Deze moeten per draaistel het zelfde zitten. Zo nemen we dan op draaistel 1 de + van de rails af en van het 2e draaistel de -. Het draaistel van de Roco NS plan D is een klein beetje voorbereid voor de contact strips.  We zien twee opstaande puntjes aan de onderzijde van het draaistel. Hier past het contact stripje van Digikeijs net niet tussen. Dit is op te vangen door 1 van de inkepinkjes verder door te knippen van de contactstrip. En jawel nu zal die er netjes tussen passen zoals op de foto te zien is. Dan buigen we de twee middelste koperen stukje nog even naar beneden. En vervolgens fixeren we de contactstrip door de opstaande plastic puntjes in het draaistel iets met de soldeerbout aan te drukken. Nu zit de contactstrip echt vast op zijn plek. 
Nog een kleine tip hierbij. Digikeijs heeft al een bestaande zwarte draad aan deze contact strips gesoldeerd. Deze zijn echter wel wat dik en stug. Dus deze hebben we eraf gehaald en extra dun draad eraan gesoldeerd wat vriendelijke is bij het bewegen van het draaistel tijdens het rijden.
Als we dit bij beide draaistellen hebben gedaan plaatsen we de draaistellen terug. De draden kunnen naar binnen geleid worden door de al reeds bestaande gaten in de bodemplaat van het model.
Als deze er dan weer in zitten is het interieur weer terug te plaatsen waarna ook de behuizing er weer netjes op kan. Let hierbij wel even op dat de draden nergens tussen komen te zitten.
Nu hebben we de stroomvoorziening zover naar binnen van het rijtuig gebracht waarna we met de vervolg stappen verder kunnen.
   

Stap 3.
Dan is het dak aan de beurt om onder handen genomen te worden. De NS Plan D rijtuigen hebben de sluitlichten boven in het dak zitten. Helaas heeft Roco deze nooit werkend toegepast.  Het enige dat herkenbaar is als sluitlichten zijn de twee kleine cirkeltjes op de kopse kant. Deze moeten we dus gaan uitboren. Om dit met enige zorg te kunnen doen pakken we een handboor. Nu is het zorg dat het gat netjes binnen de bestaande cirkel komt. Om dit een beetje gericht te kunnen doen boren we eerst een gaatje van 0,4mm waarna we met een boor van 2.0mm het gat helemaal uit kunnen borgen.  Eventueel is met een kleine puntige veil de ronding helemaal mooi strak te maken. Wanneer er netjes geboord word zal dit niet nodig zijn. Nu de vier gaten in het dak zijn opgeboord maken we met een drupje Kristal Klear een soort van glaasje voor het sluitlicht. Het kan zijn dat bij het drogen van de Kristal Klear het glaasje wat naar binnen zakt. In dit geval vullen we het glaasje aan de buitenkant dan nog een keer op met een nieuw dun laagje Kristal Klear. Laat dit zo’n 2 uur drogen.
   

Stap 4.
Nu het dak ligt te drogen kunnen we alvast de binnen verlichtingstrip in het rijtuig gaan plaatsen.
Bij dit rijtuig gebruiken we de Digikeijs Locomotive Lighting. Deze Led strip is digitaal en kan onder ander straks de sluitlichten bedienen.
Eerst meten we de lichtstrip af qua lengte. Bij de NS plan D blijkt dat er 2 Leds eraf geknipt moeten worden. Dit betekend ook dat er nu drie printbanen doorverbonden moeten worden zoals Digikeijs dit ook heel mooi duidelijk in de handleiding heeft staan. Dit gedaan hebben is het tijd de lichtstrip in het model te bevestigen. Deze plaatsen we precies boven de gangwand met de Leds naar boven toe. De lichtstrip zetten we vast met vier stukjes dubbelzijdig tape (tesa).
 Waarom plaatsen we de lichtstrip over de gangwand en met de Leds naar boven? Dit om het licht mooi egaal te verspreiden in het rijtuig. Door straks het dak te beplakken met zilverfolie zal het licht als een diffuus naar beneden schijnen. En omdat de strip nu boven de gangwand licht schijnt het licht dus netjes in de coupés als in het gangpad. Dit principe is vrijwel in elk rijtuig toe te passen en zal een heel ander effect opleveren dan wanneer de Leds naar beneden schijnen.
Nu de lichtstrip op zijn plek zit solderen we de condensator eraan. Deze is meegeleverd met de lichtstrip. Let bij het aansluiten hiervan goed op de + en -. De gewenste aansluitingen staan herkenbaar op de lichtstrip. En op de condensator is heel duidelijk aan gegeven welke kant van de twee poten de min is. Zoals op de foto te zien is hebben we de pootjes van de condensator iets verbogen waardoor deze mooi naast de lichtstrip geplaatst kan worden. Soldeer het vast en dit is klaar. De condensator zorgt ervoor wanneer het rijtuig even geen stroom krijgt de verlichting toch blijft branden. Een kleine stroombuffer zeg maar.
Als de condensator ook juist is aangesloten is het zaak de + en – draad van de draaistellen aan te sluiten op de lichtstrip. Hiervoor zijn ook twee soldeerpadjes te vinden. Soldeer deze vast. Het maakt hierbij niet uit welke kant de + zit en welke kant de -.
Als alles nu goed is aangesloten en we zetten het rijtuig op een digitale modelbaan. Dan zal wanneer F4 onder adres 3 wordt ingedrukt de binnenverlichting gaan branden.
     

Stap 5.
Vervolgens kijken we hoe het dak er straks op moet om zo te kunnen bepalen waar de draden voor de sluitlichten samen moeten komen. Deze gaan aangesloten worden op de digitale lichtstrip in het model. Eerst leggen we de draden naar dit punt en zetten ze op enkele plekken vast met een stukje tape. Als de draden dan op de juiste plek samen zijn gekomen dekken we het grootste deel af met zilverfolie tape. Dit om de verlichting van de lichtstrip mooi egaal naar binnen te laten schijnen straks als het dak erop zit.
Nu is het alleen nog zaak de Leds goed aan te sluiten. In de handleiding van de Digikeijs lichtstrip staat precies welke soldeer paden waarvoor te gebruiken zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk de sluitlichten aan te sluiten en dat deze dan met de rijrichting om wisselen. Hiervoor hebben we niet gekozen. Wij hebben gekozen om de sluitlichten aan te sluiten op de AUX1 en AUX2.  Zo kan er nu per kant de sluitlichten aan of uit gezet worden ongeacht de rijrichting.
Als alles juist is aangesloten kan het dak er weer op geklikt worden en is het rijtuig qua montage klaar.
   
   
   

Stap 6.
Nu alles klaar is moeten we nog een aantal CV waardes aanpassen om het rijtuig in combinatie met de 1100 goed aan te kunnen sturen. De 1100 heeft de volgende functies: F0 Licht voor en achter aan. F1 Rangeerlicht en F2 cabine licht. F3 optrek/afrem vertraging aan/uit. F4 Rangeergang.
Nu is de keuze qua functies voor het rijtuig als volgt: F5 binnen verlichting aan/uit. F6 zijde A sluitlichten aan/uit. F7 zijde B sluitlichten aan/uit.
Hiervoor moeten we de volgende CV waardes aanpassen:
CV 115 = 2
CV 116 = 2
CV 147 = 1
CV 150 = 1
CV 153 = 1
CV 156 = 1
CV 165 = 1
CV 168 = 1
CV 171 = 240
CV 174 = 240
CV 177 = 4
CV 180 = 4
CV 183 = 8
CV 186 = 8

Na het aanpassen van deze CV’s is het rijtuig klaar voor gebruik. En met deze settingen is de 1100 met rijtuig op het zelfde adres aan te sturen zonder functies die elkaar overlappen.

Eindresultaat foto's:
   
 



Het eindresultaat in beeld op YouTube:

Tot zover! 
  M. van der Wal     30-11-2017 11:04     Reacties ( 2 )
Reacties (2)
 Frans Close -  30-11-2019

waar zijn de foto's?

 Tim -  24-04-2019

Goed en duidelijk verhaal, helaas zijn de begeleidende plaatjes bij mij nergens zichtbaar, smartphone, tablet, pc, nergens. Doe ik iets fout of zijn de foto's gewoon weg?