Ooit in een ver verleden waren ze er van Lima of net iets mooier maar wel te kort van Marklin. Velen jaren later kwamen er dan hele mooie exemplaren van L.S.Models op de markt in de juiste lengte schaal 1:87. En dan hebben we het over de NS ICR rijtuigen. Het alom bekende en nu nog in dienst zijnde NS rijtuig. Ooit begin jaren 80 kwamen de eerste rijtuigen bij NS in dienst in de nieuwe NS huisstijl geel/blauw en speciaal voor de Benelux dienst volgden al snel rijtuigen in de geel/rode kleuren. Jarenlang hebben de rijtuigen dienst gedaan in de beginstijl tot er begin deze eeuw een grote renovatie aan de rijtuigen begon en deze onder ander een airco kregen wat dan ook wel weer voor wat uiterlijke kernmerkende verschillen zorgde. Ook kregen de ICR rijtuigen na de renovatie een andere naam. ICRm, nu met een kleine m erbij voor de aanduiding "gemoderniseerd". Niet alleen een nieuwe naamsaanduiding maar ook kwam er een nieuw stuurrijtuig bij. In de Benelux trein met ICR was er al een stuurstand aanwezig onder de aanduiding Bs. Toen de grote renovatie begon heeft NS ook een aantal oude ICR Bkd (Bagage wagens) omgebouwd tot stuurrijtuig en kregen de aanduiding Bds. Deze kwamen dan vervolgens ook in de geel/blauwe kleuren op de baan. Echt een groot succes zijn ze nooit echt geweest, technisch niet als dan niet dat vele machinisten het ook maar niets vonden om er mee op kop te moeten rijden. Het meest opvallende na de grote renovarie was wel de grotere variatie aan kleuren en inzet van de rijtuigen. De meest opvallende kleurverschijning was op een gegeven moment wel de NS HiSpeed / Fyra zuustokken en wat al niet te vergeten van de bijzondere 7-delige olympische stam die een tijd heeft rond gereden en waarvan L.S.Models in het verleden ook een zeer mooie exclusieve set van heeft gemaakt.
Dit brengt ons dan gelijk bij het bericht waar het hier echt om gaat. De vele merken die uit het niets ineens allemaal met ICR rijtuigen gaan komen in de schaal 1:87 H0. Als eerste dit jaar was het de beurt aan Exact-Train om aan te kondigen dat zei met NS ICR en ICRm rijtuigen gaan komen. Niet lang daarna kwam het bericht van L.S.Models dat zei er na vele jaren ook weer mee zouden gaan komen. Nog geen paar dagen later maakt het nieuw in de modelspoorwereld binnen gekomen modeltreinmerk PB-models ook bekend met de ICR en ICRm rijtuigen te gaan komen. Dat zijn drie merken die ineens allemaal met hetzelfde komen. Dan zal je denken dat het wel goed is zo en niemand hier nog zijn vingers aan zal gaan branden, maar echter is het tegendeel waar en zo kwam in april ineens naar buiten dat Piko ook NS ICR rijtuigen gaat uitbrengen in de schaal 1:87. Mondeju zeg... dat is ook wat. Zo heb je jaren niets, gaan L.S.Models rijtuigen op een gegeven moment voor wel € 200,- over de toonbank tweedehands. Complete gekte was het jaren omdat er zo moeilijk aan te komen was en niemand ze maar op de markt wilde brengen, en nu hebben we dan vier merken die er mee gaan komen. Laten we ze alle vier eens vast voorbespreken hier.
Video Update Januari 2023:
Vier NS ICR rijtuigen op een rij met van links naar rechts.
LSM oud model / Piko model / LSM nieuw model / Exact-Train.
Het oude type NS rijtuig. Met links het LSM model en rechts het model van Piko.
En dan de moderne NS ICRm rijtuigen met links het model van LSM en rechts het model van Exact-Train.
Exact-Train.
De eerste die bekend maakte dat ze NS ICRm rijtuigen gingen maken en uitbrengen in 2022 is Exact-Train. Er is een moderne Benelux stam aangekondigd en een binnenlandse stam met Bds stuurrijtuig. Omdat er spontaan meer merken de rijtuigen aankondigde heeft Exact-Train ook gelijk bekend gemaakt dat de NS ICR rijtuigen ook gaan komen bij hen en natuurlijk met de tijd in alle uitvoeringen qua kleuren.
De rijtuigen zijn al in een verre staat van ontwikkeling. Wij hebben de eerste afgietsels in handen gehad en kunnen zeggen dat het er al heel goed uit zag. Zo krijgen de rijtuigen van Exact-Train een volledige metalen bodemplaat voor een goed gewicht van het rijtuig. De draaistellen hebben een A-symetrische bevestiging wat er voor zorgt dat de draaistellen zodanig uitzwenken dat de trappen netjes onder aan de bak gemonteerd kunnen worden. (Iets wat bij de LSM rijtuigen nogal tegenviel met de bevestiging op de draaistellen van de tredes) Verder krijgen de rijtuigen een interieur dat van vele details is voorzien en makkelijk van binnenverlichting voorzien kan worden. Hiervoor is alles voorbereid in de rijtuigen. Het is straks kap eraf, twee draden aansluiten, kap erop en klaar. Ook een mooi detail zal straks de rubberen vouwbalgen zijn op de kopse kanten van het rijtuig. Exact-Train doet er ook alles aan de rijtuigen geschikt te maken voor Marklin modelbanen. Houd wel rekening dat dit soort rijtuigen niet door de R1 boogstralen van Marklin kan en soms zelfs moeite kan hebben met R2. Dit dan vooral in het K rails en M rails assortiment. Op de C Rails moeten ze het gewoon goed gaan doen. Houd daar een beetje rekening mee. Er zijn ook speciale wisselstroom wielen. Mocht je de rijuigen bij PIJP-LINES kopen en je wil er wisselstroom wielen eronder hebben. Dan ruilen wij die gratis om.
De eerste levering wordt verwacht na de zomer van 2022. Of dit gaat lukken gaan we vanzelf meemaken. Wanneer de eerste rijtuigen onze winkel bereiken laten wij dit zeker weten via onze social media dan wel met nieuwe foto's van de rijtuigen hier in de webshop.
Handmonster Exact-Train ICR rijtuig. Voorbeeld van het A-symetrische draaistel onder de bak en de montage van de traptredes aan de bak.
Handmonster. Voorbeeld van het interieur van de Exact-Train ICRm
L.S.Models.
Hier kunnen wij heel kort over zijn. Zo'n dikke 15 jaar terug heeft LSM vele prachtige ICR en ICRm rijtuigen uitgebracht. Toen was er ineens niets meer en er was ook niets meer mogelijk voor een nieuwe lichting. En nu andere merken er mee komen zal LSM er ineens mee komen in April. Nou dikke kikker in je bil. Die komen er niet. Zoals vaak bij LSM. Ze laten een PDF zien met iets moois wat zal gaan komen snel al dan spoedig en vervolgens blijft het een PDF voor 10 jaar of langer. En daarbij zijn de LSM ICR rijtuigen mooi, maar er komt nu beter, want zo goed waren ze niet als je er 1x mee ging rijden. Zolang ze in de doos bleven of in de vitrine stonden waren het magistraal mooie rijtuigen, dat zeker wel!. Zover LSM.
Een LSM rijtuig zoals wij die nu als voorbeeld aankondiging gebruiken.
PB-Models.
Een nieuwe speler in de modeltreinwereld is PB-Models. Zei kondigden dit jaar als verassing een prachtige NS Wadloper in 1:87 H0 aan. Dit zal dan het alle eerste model van dit merk gaan worden wat er op de markt zal gaan komen. Toen kwamen er ineens berichten van andere merken naar buiten dat zei met ICR rijtuigen gaan komen. En laat nu toevallig PB-Models op de achtergrond ook bezig zijn met ICR rijtuigen. Dus na even wikken en wegen is er besloten bij PB-Models om ook maar vast bekend te maken dat zei er ook mee komen in alle uitvoeringen en kleurvarianten. En zo barste de strijd los en heeft PB-Models zelfs besloten de riijtuigen dan ook echt helemaal compleet af te leveren en krijgen zelfs standaard binnenverlichting. Helaas is het wel zo dat PB-Models alleen rechtstreeks bij het merk te verkrijgen is en PIJP-LINES zich hier verder niet in mengt of uw de modellen ook aan kan bieden. Dat helaas niet, mocht dit gaan verranderen, dan laten wij dit zeker weten. Dus kijk voor meer info op de website over de PB-Models en zijn ICR rijtuigen als Wadlopers.
Piko,
En dan kwam daar ineens ook Piko met de aankondiging van de NS ICR rijtuigen. Wat een beetje voor PB-Models gelde, geld ook voor Piko. Zei waren ook al volop met de ontwikkeling bezig van de NS ICR rijtuigen en wilde deze als novitwit voor 2023 aankondigen. Gezien er nu al heel wat merken zijn die deze ritjuigen heeft aangekondigd voor 2022 heeft Piko besloten de hele boel naar voren te halen en zo de rijtuigen al dit jaar uit te laten komen. De bedoeling is dat de eerste rijtuigen medio december in de winkel gaan liggen. Piko heeft voor nu viertal rijtuigen aangekondigd zijne het twee nummers 2e klas, een 1e klas en Bkd bagage rijtuig uit de ICR serie. Dus oude uitvoeringen van voor de grote renovatie. Ze worden net als bij alle andere merken echt in de lengte schaal 1:87 H0 uitgebracht wat een lengte van 303mm met zich mee brengt per rijtuig. Tevens kunnen we zeggen dat Piko zoals altijd gewoon weer een goed kwalitatief product zal worden en zeker goed zal rijden op de gelijkstroom als wisselstroom modelbanen. Alleen ook hier geld wel houd de krapste boogstralen buiten bereik van deze rijtuigen.
Het grootste pluspunt van de Piko ICR rijtuigen is wel de prijs. Met een adviesprijs van €55,- is Piko een stuk lager dan bijvoorbeeld Exact-Train en PB-Models die ruim € 80,- kosten per stuk. Of deze dat geld waard zijn? Dat kunnen wij pas vertellen wanneer straks ook echt van elk merk het rijtuig is uitgeleverd en wij deze eens naast elkaar kunnen gaan zetten en vergelijken. Dat voor later.
Eerste 3D tekeing Piko 1:87 H0 model.
Wij gaan in ieder geval tot zover de modellen van Exact-Train en Piko aanbieden. L.S.Models doen wij verder niet en PB-Models zal de tijd leren. Je vind de lijst van aangekondigde modellen van onze merken hieronder in een overzicht.